Analiza potrzeb
„Żaden wiatr nie jest dobry dla okrętu, który nie zna portu swego przeznaczenia.”
Konfucjusz
Analiza potrzeb Klienta to kluczowy moment w całym procesie sprzedaży. Tylko wtedy, kiedy wyjdziesz naprzeciw oczekiwaniom Klienta jesteś w stanie spełnić jego oczekiwania. Potrzeby to kompas, którym powinieneś kierować się prowadząc transakcję. Potrzeba jest przyczyną, dla której Klient podejmuje działanie zmierzające do zakupu produktu czy usługi. Gdy będziesz przekonany o tym, że nie tylko próbujesz coś sprzedać, ale przede wszystkim zaspakajasz potrzeby Klienta jesteś bliski sukces, bo ważniejsze jest rzeczywiste zadowolenie Klienta. Bo zadowolony Klient, to stały Klient.
Czyli ktoś, z kim budujemy długotrwałe relacje, licząc na jego wielokrotne wizyty czy zamówienia. Mówiąc o potrzebach warto odwołać się do hierarchii potrzeb w/g A. Maslowa. Zdaniem Maslowa zachowanie się człowieka wynika z jego dążenia do zaspokojenia potrzeb, a nie chwilowych stanów emocjonalnych. Zakłada on, że człowiek ma określony zespół potrzeb, które zaspokajać powinien w określonej kolejności. Mechanizmem sterującym ludzkimi zachowaniami według Maslowa są potrzeby, pojmowane, jako brak czegoś, wywołujący jednocześnie dążenie do zaspokojenia tego braku. Potrzeby te tworzą układ hierarchiczny, który Maslow obrazuje w postaci piramidy.
Łatwiej będzie Ci rozmawiać z Klientem o jego potrzebach, jeżeli będziesz miał świadomość tego, które potrzeby odzwierciedla Twój produkt czy usługa.
Tab. 1. Potrzeby i możliwość ich zaspakajania
POTRZEBY | BRANŻA |
Potrzeby fizjologiczne służą zaspokojeniu podstawowych wymagań organizmu, tzn. wody, pokarmu, tlenu itd. |
|
Potrzeba bezpieczeństwa to unikanie bodźców zagrażających życiu lub zdrowiu, a szerzej – dążenie do stabilizacji, spokoju w życiu, uwolnienia się od niepewności i lęku. |
|
Potrzeba przynależności i miłości to dążenie do utrzymywania bliskich, serdecznych kontaktów między ludźmi. Niezaspokojenie tej potrzeby prowadzi do osamotnienia i depresji. |
|
Potrzeba szacunku to dążenie do pozytywnej oceny samego siebie, pragnienie bycia osobą silną, kompetentną oraz szanowaną, uznawaną, docenianą przez innych. Niezaspokojenie powoduje poczucie niższości. |
|
Potrzeba samorealizacji to dążenie do najlepszego zrealizowania swoich możliwości oraz maksymalnego wykorzystania swoich talentów. |
|
Jednakże, aby zaspokoić potrzeby, trzeba je najpierw poznać. Twoim zadaniem nie jest odgadywanie, czego Klient poszukuje, tylko świadome uczestniczenie w odkrywaniu jego potrzeb poprzez aktywne słuchanie.
Aktywne słuchanie
Umiejętność słuchania jest podstawowym narzędziem dobrego kontaktu i osiągnięcia porozumiewania z Klientem. Zbyt często zapominamy, że komunikacja (dialog) składa się z mówienia i słuchania. Zazwyczaj koncentrujemy się na mówieniu i przekonywaniu rozmówcy. Aktywne słuchanie jest wyrazem zainteresowania, akceptacji, zaufania, życzliwości i sympatii dla Klienta. Dlatego też aktywne słuchanie jest tak bardzo istotne w komunikacji i tak bardzo pomaga w nawiązywaniu partnerskiego kontaktu.
Słuchanie może być utrudnione, jeżeli w kontakcie z rozmówcą dochodzą do głosu emocje, zdenerwowanie, napięcie, gdyż wtedy trudno koncentrować uwagę na partnerze. Najczęściej skupiamy się na sobie, na własnych emocjach, na obronie przed atakiem drugiej strony. W takich sytuacjach bardzo pomaga posługiwanie się parafrazą i innymi technikami aktywnego słuchania. Większość ludzi skupia się na mówieniu, uzasadnianiu swoich racji, wygłaszaniu swoich poglądów, błyskotliwej argumentacji.
Ludzie często traktują komunikację, jako proces jednostronny: „ja mówię – ty słuchaj”. Tymczasem okazuje się, że dla dobrej komunikacji umiejętność słuchania jest równie ważna, a może nawet ważniejsza niż umiejętność mówienia. Słuchać aktywnie to znaczy koncentrować się na rozmówcy i na tym, co ma nam do powiedzenia. Należy dokonać rozróżnienia pomiędzy słyszeniem a słuchaniem. Słyszenie jest procesem, który w minimalnym stopniu podlega naszej świadomej kontroli. Słuchanie zaś jest aktywnym procesem odbierania informacji, którym możemy świadomie sterować.
Umiejętność słuchania:
-
- buduje zaangażowanie partnerów oraz pozytywne relacje między nimi,
- stwarza szansę dotarcia do istotnych zagadnień i emocji partnerów,
- umożliwia poszerzenie wiedzy o rozmówcy,
- daje więcej czasu na przygotowanie własnej odpowiedzi,
- umożliwia sprawdzenie zrozumienia kontaktu,
- jest instrumentem sprawowania kontroli nad konwersacją;
Należy pamiętać, że aktywne słuchanie, to również zachęcanie nadawcy do wypowiedzi poprzez pokazywanie mu, że jest słuchany oraz, że to, co mówi jest ważne i interesujące. Trzeba, więc zachęcać drugą osobę do wypowiadania się i pokazywać, że właśnie do niej, w obecnej chwili należy nasz czas i uwaga.
Techniki aktywnego słuchania
Pomocne w aktywnym słuchaniu jest umiejętne stosowanie następujących technik:
1) Odzwierciedlanie
Odbiorca może pokazać nadawcy zarówno to, co zrozumiał z jego słów, jak i sposób w jaki odebrał jego emocje. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, kiedy rozmawiamy o rzeczach ważnych i poruszających. Aby rozmówca czuł się do końca wysłuchamy i zrozumiany, pomocne jest okazanie mu (pozycją ciała, tempem mówienia, siłą głosu czy mimiką), że odwzajemniamy również jego przeżycia. Technika ta polega na „odbijaniu jak w lustrze” reakcji emocjonalnych rozmówcy oraz odwołuje się do zachowań empatycznych i służy do przekazania naszemu rozmówcy, że rozumiemy jego odczucia i nastrój;
2) Parafraza
Jest to technika polegająca na opowiedzeniu własnymi słowami tego, co powiedział nadawca. Nie należy jej mylić z powtórzeniem (przytoczeniem słów nadawcy) – badania wykazują, że wśród nadawców poczucie bycia zrozumianym jest wyższe, kiedy rozmówca parafrazuje ich wypowiedź, niż kiedy ją powtarza. Parafraza upewnia rozmówcę, że go rozumiemy.
Posługiwanie się parafrazą:
-
- pozwala odbiorcy na usystematyzowanie wypowiedzi nadawcy,
- ułatwia śledzenie wypowiedzi nadawcy,
- pozwala szybko skorygować zaistniałe błędy w rozumieniu przekazu,
- ułatwia trzymanie się tematu,
- pokazuje nadawcy, czy i jak jest rozumiany przez odbiorcę,
- zwalnia tempo rozmowy, co jest ważne zwłaszcza, gdy zaczynają występować silne emocje
Parafrazę zwykle zaczynamy od zwrotów typu:
-
- O ile dobrze zrozumiałem…
- Z tego co powiedziałeś rozumiem, że…
- A więc twierdzi Pan, że…
3) Precyzowanie
Często towarzyszy parafrazowaniu. Oznacza zadawanie pytań, aż do uzyskania jak najpełniejszego obrazu sytuacji. Precyzowanie to jednocześnie prośba o więcej informacji, więcej wyjaśnień. Pomaga również wyostrzyć uwagę samemu odbiorcy, tak by mógł skupić się na szczegółach, a nie tylko na ogólnych stwierdzeniach nadawcy.
4) Podsumowanie
Służy do wypunktowania najważniejszych kwestii, o których była mowa. Podczas rozmowy zwykle porusza się wiele tematów, z których nie wszystkie są istotne dla meritum sprawy. Podsumowanie jest narzędziem pomagającym usystematyzować przebieg rozmowy – co zostało powiedziane, które tematy wymagają rozwinięcia, jakie nasuwają się wnioski. Jest niejako sprawdzianem, czy plan rozmowy jest realizowany, służy także lepszemu zapamiętaniu poruszonych problemów.
5) Zadawanie pytań
Dlaczego warto pytać?
-
- aby zdobyć informacje,
- aby oszczędzić czas,
- aby mieć chwilę na zastanowienie,
- aby okazać zainteresowanie,
- aby upewnić się, że zrozumieliśmy rozmówcę,
- aby sparafrazować wypowiedź rozmówcy,
- aby kontrolować czy rozmówca nas słucha,
- aby sprowokować rozmówcę do zajęcia stanowiska,
- aby przejąć kontrolę nad rozmową,
- aby skonkretyzować wypowiedzi rozmówcy;
Funkcje pytań:
- informacyjna:
- zdobycie informacji,
- sprawdzenie, czy dobrze zrozumiało się drugą stronę;
- psychologiczna:
- okazywanie zainteresowania, gotowość pomocy,
- umożliwienie drugiej stronie wypowiedzenia się,
- okazanie drugiej stronie, że się ja rozumie,
- wciągnięcie drugiej strony w rozmowę,
- uzyskiwanie potwierdzenia;
- kontroli nad procesem:
- jeżeli pytania są odpowiednio zadawane, pozwalają utrzymać kontrolę nad sytuacją, prowadzić rozmowę w odpowiednim kierunku.
Rodzaje pytań:
- Pytania otwarte pozwalają:
- rozpocząć rozmowę, tak jak chce tego rozmówca,
- przywołać szerokie pole wypowiedzi,
- zebrać dużą ilość informacji dotyczących pragnień, odczuć, zainteresowań, potrzeb, zmian, a nie tylko powierzchownych opinii i motywów mało znaczących,
- budować atmosferę wzajemnego zaufania i zrozumienia;
- Często zaczynają się od słów „co”, „jak”, „z jakiego powodu”, „co sądzisz o…”, „jak chciałbyś?”;
- Przykład: Co jest dla Pani najważniejsze, jeżeli chodzi o…?
- Pytania alternatywne pozwalają:
- zawęzić pole rozmowy do obszaru poszukiwań,
- uzyskać istotne dla nas konkretne informacje,
- zbadać szybkość podejmowania decyzji;
- Pytania te powinny być stosowane po pytaniach otwartych;
- Nie powinny być nadużywane;
- Przykład: Planuje Pan zakup dla syna czy córki?
- Pytania o opinię (sondujące) pozwalają:
- utrzymać dobrą atmosferę podczas rozmowy,
- poznać system wartości,
- sprawdzić samodzielność tworzenia i odwagę wypowiadania sądów,
- określić poziom indywidualizmu osoby;
- Przykład: Jak Pani sadzi, który wzór i kolor torebki będzie idealnie komponował do Pani urody?
- Pytania refleksyjne pozwalają:
- nawiązać w delikatny sposób do kwestii niejasnych, budzących wątpliwości,
- skłonić rozmówcę do głębszej analizy danego zjawiska;
- Przykład: Proszę zastanowić się nad korzyściami wynikającymi z 5-letniej gwarancji i podjąć ostateczną decyzję.
- Pytania zamknięte pozwalają:
- w szybki i jednoznaczny sposób uzyskać odpowiedź,
- sprowadzić rozmowę na interesujący nas tor ograniczając skłonność do gadulstwa i ucieczek w nieistotne dygresje lub inne tematy.
- zwykle zaczynają się od czasownika lub słowa „czy”,
- seria następujących po sobie pytań zamkniętych zamyka komunikację, wprowadza atmosferę przesłuchania i czyni rozmówcę biernym uczestnikiem,
- stosowanie pytań zamkniętych jest najbardziej uzasadnione w końcowej fazie rozmowy;
- Przykład: Czy chce skorzystać Pani z dogodnego systemu ratalnego?
Odpowiedź, jaką otrzymasz będzie zależała od pytania, jakie zadasz.
Wskazówka:
Nie zadawaj pytań zbyt rozbudowanych, niejasnych, zagrażających, bo ryzykujesz, że Twój rozmówca nie uchwyci istoty i znaczenia Twojego pytania i tym samym nie zrozumie, o co pytasz oraz odpowie dla świętego spokoju „nie wiem.”